Monday, March 8, 2010

A collection of eight: egg cups


Today we have 8 egg cups. Vandaag hebben we 8 eierdopjes:



Dit zou nou echt een verzameling kunnen zijn! Weet je wel, je ziet het wel eens:



This could be a real collection, like this^.
I have about 16 egg cups, including those that belong to a breakfast set, that I use.
This is what my blogging friend Barbara calls an accumulation.
One has an accumulation when you have a few things that could well be collected just given to you, or bought in a box of other things that you were interested in, you didn't collect them on purpose so to say. The white egg cups were given to me by people who know that I love antique china.
Ik heb er maar een stuk of 16, inclusief die ik gebruik. Maar het aantal is niet van belang. Dit is een 'accumulation', een begrip dat in deze context door mijn blogvriendin Barbara bedacht is, ik vind het moeilijk te vertalen; een toevallige ophoping, zal ik zeggen. Je hebt een aantal verzamelwaardige spullen, maar die zijn je bij toeval in de schoot geworpen. Je kreeg ze cadeau, of ze zaten in een doos bij andere spullen waar je (wel) in geïnteresseerd was. Het is een soort van per ongeluk verzameling.

De witte eierdopjes kreeg ik van mensen die weten dat ik van oud servies hou.



Alleen deze^ heb ik zelf gekocht op een rommelmarkt van een kerk.
This^ is the only one I bought at a church fair.

Ik hoefde er maar 50 cent voor te betalen, jullie zien wel waarom ;-), ik zag dat thuis pas :-(
Ik kocht hem om hem cadeau te geven aan iemand die wel eierdopjes verzamelt, maar ja, dat gaat nu ook niet goed meer.
I only had to pay 50 cents for that egg cup, now you can see why, but I discovered it when I got home :-(. I bought it as a present for someone who does collect these egg cups, but now it is going to stay with me:


Dus 'bewaar' ik de eierdopjes die ik toch leuk vind, hier bij een oud kinder eet serviesje.
I keep the egg cups that I do like in a cupboard along with a childrens dinner set.

Deze van de gelaarsde kat, vond ik in mijn ouders huis. Ik ben er vrij zeker van dat mijn moeder deze gekocht heeft om op termijn aan de kleinkinderen te geven, dus die bewaar ik.
I found this one, puss in boots, at my parents home. I'm sure that my mother bought this for my children, so I'll keep it.


Deze mag binnenkort uit zijn schuilplaats komen! Zoiets is altijd leuk bij de Paas deco.
De rest neem ik wel een keer mee naar de rommelmarkt, mmm behalve die met die haan denk ik. Haha toch meer verzameling dan toevallige ophoping geloof ik.

This one is going to be part of the Easter deco soon. Mmm now that I'm writing about this accumulation I do believe it has some features of a collection, don't you?

De foto van de eierdopjes komt uit het boek "Verzamelen is ook een kunst"


Je ziet het vaak voor weinig geld op een rommelmarkt en het is een heerlijk boek om door te bladeren.
The picture of the large collection of egg cups is from this^ book "Verzamelen is ook een kunst", (collecting is an art) which I highly recommend. To my Anglo saxon readers the following book is probably more easy to find, and it is very interesting too:


Ik wil natuurlijk niet nalaten om ook een tip te geven aan mijn engelstalige lezers, maar dit boek is voor iedereen echt leuk, een heerlijk kijkboek: 'In flagrante collecto' wat ik zou vertalen met: Op heterdaad betrapt op verzamelen. Ik heb het ergens in 2007 gekocht in een goedkope engelstalige boekhandel in Amsterdam, ik dacht voor ongeveer 10 euro.
Iedereen die de moeite neemt om (steeds weer) een commentaar achter te laten, hartstikke bedankt! Dit project is toch wat tijdrovender dan ik gedacht had, dus ik kan jullie aanmoediging goed gebruiken! Dank, LiLi M.

I cannot thank you enough for taking the time for commenting (again and again). This project is far more time consuming than I thought it would be, but your comments do make that is so much fun, thanks! LiLi M.

26 comments:

Pierelantijntjes said...

Goeiemorgen Lili,

Wat een schattige eierdopjes. Inderdaad, sommige dingen (verzamelingen) ontstaan gewoon per toeval. Trouwens ook dat kinderserviesje is schattig. Ik heb onlangs mijn zolder opgeruimd en kwam 3 eierdopjes en een zoutvaatje (met kip erop) tegen. Had ik ooit van mijn oma gehad. Vind ik erg leuk om met pasen neer te zetten.
Hou vol hoor. Ik geniet, en weet zeker, met mij vele anderen.
Groetjes van Ester.

lia said...

Hoi, snel even naar je verzameling kijken nr 7 leuk en nr 8 ook leuk. Ik heb ooit eens bij iemand gewerkt die had ook een hele verzameling bijzondere eierdopjes. Gelukkig stonden ze achter glas....
Leuk en toto morgen, nu ga ik snel weg.

lieve groet Lia

Pink Princess said...

Leuk weer. Ik heb jaaaaren peper en zout set verzameld....een WERK om ze schoon te maken want had meer dan 200 sets duh. Maar heb ze verkocht voor een leuke prijs door ruimte gebrek. Toch elke keer als ik er eentje zie staan die echt apart is (op een rommelmarkt) ....gaat het kriebelen en moet ik mezelf tegenhouden om weer...maar NEE doe het niet want heb genoeg verzamelingen hihi ;) Maar deze zijn leuk!!

Liefs

Janine said...

go lili, go lili, go lili.......
goed zo? Ik kom morgen wel wat anders roepen, of zal ik elke dag in een andere taal roepen? :)))) meid, je doet ons een plezier met je vezamleingen tonen, dus houdt vol, je bent bijna oppe helft en ik................. ik wil echt alles zien hoor!!!!!Ik ben niet nieuwsgierig, ben nur neugierig. :)) Erg leuk die eierdopjes, en zelf een verzamelaar kijkt niet naar een kleine defektje als het exemplaar erg bijzonder is, dus, gewoon weggeven dat ding. Ohnee gaat niet dan zit je weer bij gisteren. :)) Doeiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii, liefs van Janine

Janine said...
This comment has been removed by the author.
atelierlemlem said...

Hoi Lili!
Wat een mooie eierdopjes, ik heb zulke echt nog nooit gezien. Zou het zijn dat de drenten hier gewoon een ei uit de hand eten? (Ik zal je het verhaal besparen van de keer dat ik met mijn oma naar een boerderij vol vliegen moest om melk te halen, waar ik de énige échte manier van koffie drinken zag...brrr!) Nee, ik vertel het toch; koffie op het schoteltje gieten, suikerklontje op de rand en dan de koffie opslurpen met veel geluid... Ik was natuurlijk een keurig meisje en wist heel goed dat je niet mocht slurpen en ook dat je je handen moest wassen als je binnen kwam...de boer wist dat niet. Ik zie nog die vieze nagels en enorme knuisten, de stoppelbaard en rooddoorlopen waterige ogen voor mij! Ik was zo blij dat we weer naar huis mochten!!
Maar we hadden het over jou verzamelingen, echte heel mooi! Ik zit zo te denken, maar je krijgt ook steeds meer als je ouder bent hè? Zelf woon ik niet groot, maar heb ook al heel wat 'spulletjes' verzameld...
Hier ligt overigens weer sneeuw,hoe is het bij jullie?
Lieve groetjes, mama lieveheersbeestje.

Laura @ 52 FLEA said...

Hello Lily,
I like your accumulation/collection of egg cups...I have a few but none as interesting and fun as yours! I do love eggs though! I hope the week ahead holds wonderful things for you!Take care, Laura :)

Victoria - Florence and Mary said...

I didn't know there could be so many lovely egg cups!

Victoria x

Anonymous said...

Kom op meid, nog maar 23 dagen te gaan haha!

Castles Crowns and Cottages said...

LILI!!

This is a huge project for you, but what a delight for everyone! Really, your creativity for organizing such marvelous finds is extraordinary! I wish I ate soft boiled eggs so that I could have a sweet little egg cup as such! I love the bunny so much!

It seems as if I were to go to your mother's treasure or your house, it would be such fun to discover such beautiful finds....have a lovely, lovely day, Lili!

Bisous, Anita

Lori said...

LiLi, your egg cups are so cute...i like the whimsy in the design of yours...the ones i see here are either very plain, or very pretty with floral designs...i really like the one with the bunny, he is very charming!!!

Unknown said...

This is an interesting accumulation/collection. Thank you for showing it. I like the little bunny one.

Twa said...

Wat grappig, zo'n verzameling eierdopjes. Er zijn ontzettend veel varianten van. Ik heb er een paar (gewone hoor), maar ik gebruik ze eigenlijk nooit.
Succes verder met je verzamel project!
Groetjes Antoinette.

Barbara said...

Oh, this is a wonderful collection! You often tell me about the things we find here that you don't find there - I have to say I've never seen egg cups this pretty here.

LW said...

I think this is a fun accumulation of very interesting things.
I really love the bunny eggcup, he is very sweet.
I have a small accumulation of bunnies that I display at Easter. In fact I should start my
Easter displays this week.

See you tomorrow,

Louise

La Maison said...

Heel leuk weer vandaag en dat boek heb ik ook, leuk!!
En eierdopjes, ja, ik heb er ook wel een paar hi hi, Maar wel doorgaan en met frisse moed hoor Lili, het is veel te leuk om me steeds te spiegelen aan jou. En ik laat het eerlijk weten als ik een dag niet aan je kan tippen;).

Lieve groet
Hermine

corry said...

Weer zo'n prachtige verzameling. Vooral dat eierdopje met gezicht is erg mooi, jammer van het barstje..ach ja, doet aan de pracht niets af. Dat boek 'In flagrante collecto' lijkt me een mooi boek, ga ik toch eens opzoeken.
Nou Lili, ik ben benieuwd naar je volgende verzamelingen die je nog voor ons in petto hebt!
Groetjes.

Anonymous said...

Lovely Lili, I adore egg cups, and only have a few little ones. Yours are more interesting...love the little lady's head.

Fete et Fleur said...

Dearest LiLi!

I'm having so much fun viewing your collections! The advertisement of the egg cups is amazing!! I look forward to see how your collections progress.

Hugs!
Nancy

Cape Cod Rambling Rose said...

I LOVE these, Lili! My hubby and I collect egg cups also! Actually, hubby runs the family business which is a gourmet cookware shop, and we just LOVE vintage kitchenalia! I'll have to scout down that book! =)

Caroline said...

Hallo Lili, wat een leuke blog weer vandaag, ik had hem stiekem op mijn werk al gelezen, ik was te nieuwsgierig om te wachten !
Wat een leuke eierdopjes, ik heb geen eierdopjes dus altijd leuk om die van een ander te bekijken.
De beurs gisteren was een groot succes, met volle tassen heen en bijna leeg terug, ik kan weer opnieuw beginnen met het verzamelen van potjes en dingetjes die ik kan veranderen en weer kan verkopen, gelukkig begint het rommelmarktseizoen weer ! Ik kjk weer uit naar morgen, weer stiekem even spieken op mijn werk ;-) Groeten Caroline

rochambeau said...

Dearest LiLi,
You have so many cool collections to share.

It's alright that the little eggcup Lady has a crack, because LUCKY her!! She gets to stay in your world, because of her flaw.

About cracks and imperfections (in general). I like them and like to save the unsalable!

Thank you for putting your heart into each post you write. It does not go unnoticed, not by me, not for one minute!


xox
Constance

June said...

I love your cups Lili. I especially love the puss in boots cup. So cute. I remember the set my mother used at breakfast many mornings a week, I always loved it when we got to use them. Your collections have been so enjoyable to see Lili, so I hope that it's not too much trouble for you.
hugs

Rattus Scribus said...

Hi Lili,
I never would have thought that the humble egg cup became a work of art, but they really are beautiful. My favorite of all is the rabbit.
Lili, thank you for visiting my blog and your wonderful words in celebration of Anita and my anniversary.

Have a beautiful day.

Ruben

Anonymous said...

Wow! Your egg cups are so lovely!!! I love egg cups! and I am completely mad of your childrens dinner set!!!! Have a good evening! xo

Marja Rijnsburger said...

Ook alweer zo leuk. En zeker in combinatie met het kinderservies (maak je hier ook nog een verzamelpost van?) Ik had een schoolvriendinnetje, haar moeder spaarde ook eierdopjes en ze stonden allemaal in een soort van grote letterbak. Ze had er honderden.
Bij ieder post komen er wel bepaalde herinneringen boven.