Saturday, March 20, 2010

A collection of twenty: keys

We are still counting, today 20 vintage keys.
We tellen nog steeds, vandaag 20 oude sleutels.
I've always loved old keys. I don't know which of the two is my first love:
Ik hou al mijn hele leven van oude spulletjes en dus ook van oude sleutels, ik weet niet welke van de twee mijn oudste favoriet is:

This small skeleton key in the tin that belonged to my paternal grandmother, she used to keep her money in this tin, or:
Deze^, die bij het geldtrommeltje van mijn oma van vaderskant hoort, of

This small silver key that once was worn by me, just for fun, it is only 1/2 ".
Deze^ kleine zilveren sleutel , die ik zelf ooit aan een (langere) ketting droeg. Hij is piepklein nog geen  centimeter lang.

Saving keys is wise. Once you've thrown them away, you suddenly find out that you cannot open that small lock anymore. We couldn't find the key of the gum ball machine for years, but fortunately hubby found it the other day. Now I can refresh the gum balls, they go back to 1983. :-}
Sleutels bewaren is altijd handig. Als je net weg gegooid hebt kom je er ineens achter dat je dat ene slotje niet meer kunt openen. Zo dachten wij dat de kauwgumballen voor de eeuwigheid in de automaat  zouden moeten blijven zitten, maar gelukkig heeft hubby het sleuteltje na jaren weer gevonden, zodat ik de ballen uit 1983 eens zou kunnen verversen.

This^ antique slot machine is also waiting in the basement for hubby to find the key. It was opened and after that the lock was closed, so it won't close well. Too bad we cannot use it now.
Since I started blogging I buy old keys...
Deze eenarmige bandiet is ook zijn sleutel kwijt, hij blijft open staan omdat het slot dichtgedaan is. Zo hebben we momenteel niets aan de antieke gokmachine, maar misschien dat de sleutel één dezer dagen ergens opduikt.
Sinds ik blog koop ik ook oude sleutels...
 
to wrap a gift.
om een cadeautje leuk in te pakken.

To complete an artist paper doll,
Om te gebruiken bij een 'artist paper doll'.

or a collage. I have more than 20 keys. I use them quite frequently in craftwork and that is because I have about 20. I create best from abundance. If I have 1 or 2 I save them. Yes I know, I shouldn't do that, but I cannot help myself, that is why I need a few more keys (as well as some other stuff) than the average person.
Of een collage. Ik heb meer dan 20 sleutels en dat ik maar goed ook, want nu gebruik ik ze om te knutselen. Als ik er 1 of 2 heb dan bewaar ik ze. Ik weet het, dat moet je niet doen, maar ik kan het niet helpen. Ik creëer het gemakkelijkst vanuit overvloed en daarom heb ik (onder andere) iets meer sleutels dan de gemiddelde mens.

We had a few days of spring this week; 60º F. Here are 2 spring greetings in our garden. I love the crocus. We didn't plant them there, they just came up: 'Hi, happy to see me?' Yes!!
FF wat anders: Lekker was het voorproefje op de lente deze week! In onze tuin zag ik 2 ongenode maar o zo welkome gasten, daar geniet ik nou zo van!

And you know the effect on women of rising or declining temperatures? Right, we need to shop for clothes! So I bought a new spring coat, the belt^ alone cheers me up and the coat makes me smile all day.
En jullie weten het hè? Als de temperatuur stijgt of daalt dan krijgt je kledingkast de kriebels. Ik kocht een nieuwe lente jas, alleen al van de ceintuur^ ga ik glimlachen, de hele jas geeft me een big smile.

I hope that everyone has a lovely weekend filled with sun, happiness and laughter.
Thanks for you visit and your enjoyable comments, I feel so special, thank you.
Ik hoop dat jullie allemaal een heerlijk, creatief en zonnig weekend hebben in ieder geval qua sfeer. Ik wil jullie nogmaals bedanken voor jullie ontzettend leuke en betrokken commentaren, dat voelt zo speciaal, bedankt!
xoxo LiLi M.

24 comments:

Janine said...

yeeeehhhh ik ben er weer, eerst, :)) ja sleutels dat heb ik ook de laatste jaren, om bij een doos te doen als deko, of kaart of tag, et zoals jij een beetje, maar ik heb altijd minis, niet zo'n mooie grote als jij. Maar ik moet zeggen die attributen erbij zijn net zo leuk hoor :)) dat kistje van oma, enig. En als die jas zo'n leuke centuur heeft, dat vind ik em ook leuk :)) heb gisteren nog in metreech gezegd tegen mien minsch, wat hebben ze hier toch leuke kleding aan. :)) dus, ik moet er ook een dat snap je. :)) fijne zaterdag meid, ik hoop op moo weer weer. liefs van mie, janine

Pierelantijntjes said...

Hoi Lili,
Wat een geweldige aparte verzameling! Heb weer met open mond zitten staren naar al dat moois wat je ons weer laat zien. Dat geldkistje, de antieke gokkast, de kauwgomballen automaat, de pop, ik zit hier echt te genieten! Wat ontzettend leuk dat je laat zien hoe je de sleutels ook kan gebruiken.
Wat een prachtige ceintuur! Daar met je wel vrolijk van worden.
Zo, ik ga me opmaken voor een rommelmarkt in de buurt. En als ik daar sleutels tegenkom, laat ik die niet liggen. Bedankt voor deze post weer Lili.
Fijne dag en tot morgen.

Pink Princess said...

Ja hoor, "ze" doet het weer: ONS iets moois laten zien hihi. Weet je, "vroeger" keek ik nou nooit naar opuwe sleutels, zag het als troep. Maar sinds nu?? JA ook ik ben "om" en zoek ernaar. Laatst vond ik een oude, zomaar in mijn keukenla haha. Geen flauw idee waar die van is, maar bewaren he. Dus....ja leuk.

Liefs en een fijn weekend (hoop dat de zon er nog doorpiept, tis nu grijs buiten)

La Maison said...

Meurning Lili,;)

Eitje voor mij hoor 20 sleutels, ik pak wel even een bosje van de hoop.
De pop,ik kijk even opzij,nee, ze staat er nog.
De ceintuur, nou daar moet toch wel een hele leuke jas aanzitten, lente in optima forma.
Het is weer een leuke post vandaag hoor en ik realiseer me wat een werk het voor je is, maar O, wat leuk. Als ik 's morgens naar beneden loop (en tijd heb) denk ik aan jou. slijm slijm;)
Read you,
Hermine

Castles Crowns and Cottages said...

Oh how I love my Lili! I have a couple of keys lying around, and I tied two old ones together with some pretty vintage ribbon...what a beautiful arrangement! You have shown me some other ideas here Lili, and I am going to try them! This has been an exciting series, Lili. Hey, do you know that you could make a little book about this? It would be a collector's item!!!

Think about it....Bisous, Anita

María Elena said...

Hi Lili, I have been amazed by your last posts, I love your collections.
Hugs

J. Wecker Frisch said...

Hi Lili - Very nice to see you stopped by yesterday. I am really enjoying seeing your collections as well. I especially liked seeing the gumball machine!

Julia @ Vintage with Laces said...

I also have a hard time using things up when I only have very few of them. Fortunately keys are not so rare and this makes it easier to use them for artwork. You are doing so great with showing your collections, LiLi! I can't even imagine to post 5 days in a row and you are now at 20! Hats off!
Have a wonderful weekend!
Hugs,
Julia

lia said...

Hoi Lili, leuk die sleutels, heb zelf ook altijd graag als ik iets koop met een slotje dat er dan ook de sleutel bij zit. En door jou posten ga ik ook steeds even door mijn eigen huis en denk dan "goh, grappig eigenlijk heb ik ook zoiets" En die 4711 uit de vorige post verzameld mijn vriendin ook, als ik naar een beurs ging vroeg ze ook altijd om daar naar te kijken. En zag dan ook wel heel veel maar ze vroegen soms ook een prijzen..... of de knopjes van goud zijn.

Leuk en tot?????

lieve groet en een fijn weekend.

Barbara said...

Do gumballs ever go stale?

Cape Cod Rambling Rose said...

Oh my that gumball machine is fabulous! LOVE all your old keys! This has been fun seeing your collections!

Decor To Adore said...

Oh I LOVE old keys. My husband and I have saved a key from every home we have lived in. The keys from Greece and Germany were the best.

Thank you so much for your good wishes. I am on the mend and will be back to my whirlwind self very soon.

KAH said...

Such a fun collection! I also love old keys. They have such potential to spark the imagination. I wonder what lock they orginally opened -- the low door in the wall to Wonderland perhaps?

Thanks so much for sharing!<3
Kelly

June said...

Lili I love your number 20 collection. It brings to mind something from my childhood. We lived in an old farmhouse and the doors from room to room could only be opened by skelton keys. You always had to have one handy in case a door drifted shut. We had them hanging everywhere. Even as a small child I became very good at unlocking the doors myself.
I too collect old keys. I love them. I love the artwork you have shown to us in the post. So lovely.
hugs

Betty said...

I think you've found the "key" to happiness Lili! Collecting! LOL

Pamela Jane said...

Such a wonderful thing, to collect and then to "create from abundance"!!

Anonymous said...

Ik wilde het spreekwoord "Het huis verliest nooit wat" noemen, maar ik heb er even op gegoogled (dat doe ik wel vaker als ik niet zeker van een woord of uitdrukking ben) en het lijkt in het Nederlands niet te bestaan. Ik denk dus dat het misschien een vertaling uit het Duits is. Maar het is wel waar, alles duikt meestal op een gegeven moment weer op.
Fijne zondag!

Monica said...

What amazing keys! I have many too ;))
This blog project of yours is just fantastic!
Monicax.

Natasha Burns said...

Love your collections Lili!!! Those keys are great :)
Loving the banner too by the way :)

LW said...

I love old keys, I love this collection…

Louise

Elyse said...

hi lili,

how fun to use keys in so many ways, including refreshing gumballs!

happy spring! love the belt.

xo
elyse

Caroline said...

Wat een mooie verzameling en wat een foto's, heerlijk om naar te kijken !

Stacey said...

The weather here was fabulous over the weekend but now it's rainy and dreary- But better than 2 ft. of snow! Love your keys- I have some special ones that I collect too- And I always buy them to resale when I find them at a good price...

Marja Rijnsburger said...

Nu ben ik natuurlijk wel een beetje nieuwsgierig naar de rest van de jas !!!
Leuke verzameling.