Thursday, March 11, 2010

A collection of eleven: devotional medals

Too bad girls, today it is me, LiLi again, not as quirky as Tess I'm affraid.
Today I'll show you 11 devotional medals. 
Vandaag 11 devotie medailles en jullie zullen het weer met mij moeten doen in plaats van met Tess! 

 Deze medailles werden gebruikelijk op de linkerkant van je hemd of borstrok gespeld. 
Mijn oma had destijds voor ons borstokken gebreid, gebreide hempjes dus. Ik denk dat ik nu wel toe kan geven dat ik ze heerlijk vond, warm en zacht. Mijn oudere broer weigerde echter ze te dragen en toen vond ik het dus ook niet meer stoer. Exit borstrok.

Roman catholics used to wear them like this:
My grandmother used to knit these kind of singlets. I think it is safe to say now that I kind of liked them, warm and soft. But my brother refused  to wear them, so I pretended that I didn't like them either. So we wore the devotional medal pinned to our underwear on the left (heart!) side. It was there to protect us and we always had a Mary medal. When I stayed at my cousin I was surprised to discover that she didn't wore one medal:

Wij droegen altijd een Maria medaille. Natuurlijk was zo'n medaille ter bescherming bedoeld. Toen ik eens bij mijn nichtje logeerde ontdekte ik dat zij niet 1 maar wel een dozijn heiligen opgespeld had, wij waren altijd een beetje bang dat zij er krom van ging lopen, maar waarschijnlijk zorgden al die heiligen ervoor dat dat niet het geval was! 
She had a whole bunch of saints to protect her, that probably explained why she could still walk straight! I think when the 70-ties arrived we broke with this custom. An acquaintance of my aunt told us that she had sewn several medals in the costume of her employer, who we all knew was a bad man, to guide him into the right direction. 

Tegenwoordig koop ik de medailles in België en gebruik ze bij het inpakken of om te ruilen. 

Nowadays I use them in swaps or to wrap a present like this^. I always buy the medals in Belgium and I keep about 15 'in stock' that I keep in a small glass jar.

Thanks for your visit, xoxo LiLi M.
Bedankt voor je bezoekje weer, groetjes LiLi M.

22 comments:

Janine said...

alaaf alaaf veer houwe op die kis, omdat de ellef bie lili noe is. ;)) Ja kijk, dat heb ik ook gehad, maar ik heb ik ze allemaal weggeven, ik wilde ze niet meer, vreemd niet waar dat je een stuk verleden niet meer wil , maar goed dit is humor vandaag, de 11 :)) dus geen kwatsch van freuger. :))) Meid ik heb weer genoten en deze keer erg herkenbaar. :)))liefs van mie , Alaaf!!!!!!!!!!!

Loveforpiemonte said...

Aangestoken door Antonia heb ik er nu ook een paar, vind ze erg mooi. Heb bij haar ook het hele verhaal over de Maria medaille achtergelaten.
Groetjes en fijne dag Madelon

Anonymous said...

I like your post and your sweet eleventh collection!

Anonymous said...

Ja, een borstrok. Nu ik al zo lang in het buitenland woon en Duits min of meer mijn moedertaal is geworden, kom ik soms ineens woorden tegen die ik echt al in geen eeuwen gehoord of gelezen heb, en borstrok is er één van. Ik had ze volgens mij ook, maar ik vond ze kriebelen.
Leuk die hangertjes. Luxemburg is een heel katholiek land en je komt ze hier soms ook tegen. Sinds een jaar of twee vind je ze ook vaak op de sites met kralen en sieradenonderdelen. Ze zijn ineens helemaal hip.
Tot morgen dan maar weer.
Fijne dag.

Pink Princess said...

JA!!! De borstrok (kriebelige wol lol) met een scapuliertje (zo noemden wij deze hangertjes) OH herinneringen komen terug. Een paar jaar voor mam's overlijden heeft mam er een voor ons allebei gekocht( "oude" zijn kwijt geraakt helaas))Ik draag de mijne niet, maar ligt in een doosje, samen met die van mam. Was echt een Katholiek iets toch?? (Ben geen Katholiek meer)

Mooie verzameling, en wat heb je morgen voor 12??

Liefs...

Pierelantijntjes said...

Hoi Lili,
Ik had er nog nooit van gehoord, totdat het helemaal in was om ze voor de sier ergens aan te hangen. Ik heb dan ook een tijdje geleden van mijn schoonzusje een paar van deze medailles gehad, en vind ze zo leuk en mooi, dat ik het niet over mijn hart kan krijgen om ze ergens voor te gebruiken. (zo komt een mens dus aan al die spullen) haha.
Borstrokken daar had ik wel van gehoord. Als het koud is zeggen wij: het is weer voor een borstrok. Vind het wel leuk dat ik nu een foto zie van zo'n gebreid hempje. Ik dacht altijd dat het iets was wat je om je lijf wikkelde. (hoe blond kun je zijn)
Nou, tot morgen hoor.
Lieve groet van Ester

BellaRosa said...

Lili amor, I love this collection...it reminds me so of my Ita (grandma) she died at 93 and still till the end kept her much loved medals close by, all blessed of course :) Now whenever I come across them...I hear her voice and I have to buy them, incl..rosaries and pretty saint statues :) Did your grandmama ever teach you to bless your room with the Saints when you had bad dreams? Mine did...to this day..I still bless it when I have a bad dream and then go right back to sleep...no bad dreams at all :) Funny how at 42, saying that lil blessing or feeling my medals, I feel her so near :) Thank you for sharing your collections...I first saw your posts on this when I got sick but didn't comment, but now that I am a bit better I am going to go backwards to the beginning :) be patient with me as I overwhelm you with my lovely comments :) Besos, Rose

WEERspiegeling said...

Hai Lili,
Ook ik ben Rooms Katholiek opgevoed en we kregen vroeger ook eens van die Maria-hangertjes van mijn Opa, die ze uit Lourdes had meegenomen. Borstrokken hadden we ook, als ik het me goed herinner, maar dan níet met die medailles erop. Ik zal m'n moeder er eens naar vragen. Als het goed is, moet ik er ergens nog eentje hebben liggen.
Leuk dat je ons al je verzamelingen laat zien; ik lees ze allemaal, maar heb vaak te weinig tijd om te reageren.
Lili, succes met je verzamelingen, heb je er echt genoeg voor een hele maand haha, geweldig!
Groetjesss,
Anita

Castles Crowns and Cottages said...

Chère amie,
Is there nothing you can't do? C'est un coup de génie, Lili! It is as if everything was fallen into place for you, to have all of these things at hand and ready for your photo shoots....it all comes to US so beautifully presented and these little "medailles" are a treasure to me; my mother had several and they were quite symbolic in our Catholic heritage. It was very important to hand these down to the children. Very beautiful my friend! Is there a 12 coming up?

Anita

Lululiz said...

Those little medals are beautiful treasures. And you use them in such lovely ways.

Cape Cod Rambling Rose said...

How sweet to pin the medals to the little baby clothes! You have the best collections!

La Maison said...

Ook vandaag weer helemaal top Lili.
Ik kocht deze medailles altijd al in Frankrijk maar wist niet waarvoor ze waren. Ik viel meestal op de blauwe kleur. 'k heb trouwens geen idee waar ik ze nu heb. Een borstrokken,brrr ik had er een hekel aan.

Tot morgen
Hermine

lia said...

Een borstrok ja dat ken ik wel, maar heb het nooit gedragen. Die medailles ken ik ook niet, maar dat heeft waarschijnlijk te maken met waar je vandaan komt. En hier zijn ze niet Katholiek. Maar wel leuk om ze bij het inpakken te gebruiken.

lieve groet Lia
tot morgen

linnea-maria said...

What a gorgeous collection of medallions you have. I have a few new ones. It was interesting to read about how they were used. Were not many catolics in sweden so I've never heard about it before. Hugs /linnea-maria

corry said...

Het is vandaag een feest van herkenning hier! Die borstrokken heb ik als heel jong kind ook nog aan gehad. Ik geloof dat wij er zelfs bijpassende gebreide broeken bij hadden. Leuke verzameling hangertjes. Jou huis moet haast wel een museum zijn! Prachtig!

Jeanette said...

Ik had heel wat bij te lezen, dacht dat ik hier nog niet zolang gelden geweest was maar mis toch heel wat posten. Ik vind je foto zo mooi jij nog klein met zo`n grote strik in je haar. Ik zou je hier zo aan de wand willen hebben in een mooi oud lijstje, echt prachtig om zo`n foto van jezelf te hebben. Wat kan jij nog aan mooie medaionnejtes komen zeg. Maar ik geloof dat ik gemist heb met wat voor project jij bezig bent? Ik zie hier nummer 11 staan en 7 en 8 heb ik voorbij zien komen, ga je door tot 100? tja...dan mag je wel over project spreken ja:-)

Lieve groet,
Jeanette

Castles Crowns and Cottages said...

Oh Lili, Thank you for your kind comments today! It is a lovely escape and pleasure to visit you daily! Your world is so enchanting....I am looking forward to 12!!! Bisous ma belle amie, Anita

June said...

Hi Lili,
I am really sitting back and enjoying this all so much. You have some very interesting and beautiful collections my dear. I'm thinking that I know a couple of people that I would like to sew medals into their clothes.
hugs

LW said...

These medals are lovely…
I remember my mom putting a tiny medal on my baby sister’s diaper pin.
We were not catholic however my sister was very sick and my mom said that it was not about
which church but about prayer and hope.

Louise

Marianne said...

Mijn schoonvader heeft er nu nog altijd elke dag een paar op zijn onderhemd gespeld. Ik heb inmiddels dus ook een hele doos vol van die dingen. Helaas wel allemaal gloednieuw en van dezelfde heilige (ik weet niet eens uit mijn hoofd welke, maar niet Maria)

Wunderkammer said...

i like the idea with the devotional meddals thank you for the pictures i will read your blog regards jürgen

Marja Rijnsburger said...

Een borstrok waar haal je het vandaan? Mijn oma droeg ze altijd en vond het maar raar dat wij dat niet deden. Kind je wordt ziek als je je niet warm aankleed....
Zou ze nu die meiden eens op de fiets/brommer moeten zien zitten met die blote ruggen.
Leuk de medaillonnetjes. Ik heb ze al veel voorbij zien komen op diverse blogs. Grappig hoe iets dan opeens een hype wordt.