Sunday, March 14, 2010

A collection of fourteen: cardboard powder boxes

Today we have 14 cardboard powder boxes:
Vandaag 14 kartonnen poederdozen:

I like cardboard powder boxes, especially the ones I don't have (yet)!
Some are real pieces of art. 
It all started with this one:
Ik ben dol op kartonnen poederdozen, vooral op die ik (nog) niet heb!
Het begon allemaal met deze^ van Lancôme, die had mijn moeder, maar ik mocht er altijd meespelen. In deze poederdozen zit namelijk los poeder en mijn moeder gebruikte, net als iedereen in die tijd, een compacte poeder. Omdat het spelen met los poeder onvermijdelijk tot een zooitje leidt, leegde mijn moeder de doos en mocht ik hem gebruiken. Toen ik er een keertje op ging staan, was hij onherstelbaar beschadigd, maar gelukkig had een antiek dealer genaamd Mrs. H. deze doos voor mij te koop, dat was het begin van de collectie. 
My mother used to have this^ one. But she never used it. All those cardboard boxes are filled with loose powder and my mother used a compact powder (who didn't in those days?).
So I played with it, it made quite a mess. Eventually my mother emptied it and I used the box for my pins. Of course one day I was standing on the box. I tried to repair it in vain and when an antique dealer named Mrs. H. had this box in her collection I just had to have it. 

One is no collection, so I did some research and I bought this one:
Dit motief van poederdonsjes is een ontwerp van René Lalique.
The powder puff design of this Coty box was done by René Lalique.
Van deze^ is ook nog een vrouwenuitvoering, helaas te duur voor mij. 
There is a woman edition of this^ box too, but unfortunately too expensive for me.

 Ik heb inmiddels heel wat mooie dozen van L.T. Piver gezien, vooral zijn bloemenontwerpen, maar die staan nog op mijn verlanglijstje. Ik koop deze dozen eigenlijk alleen als ik er tegenaan loop, ik zoek ze niet echt en besteed er zeker niet te veel geld aan.
I love the cardboard boxes of L.T. Piver, especially the flower designs, but they are all still on my wishlist. I tend to buy these boxes when I bump into them, I don't really search them and I don't spend too much money on them.

Today I really should have shown 14 'boekenweekgeschenken',  small books that are given to you as a premium when you buy a book during the book weeks over here. Until 2 months ago I had them all since 1940, but I brougth the major part of my collection to the Goodwill. A bit too soon! 
Today March 14th is the finale of this book week and you can travel for free by train (the railway company is the major sponsor of this event) if you can show the premium book of this year, which is 'Duel'. For the first time I will be traveling for free too, as hubby has organized a surprise trip for the two of us. I cannot wait to see where we are going today. 

Eigenlijk zou ik jullie vandaag 14 boekenweek geschenken moeten hebben laten zien. Die had ik ook tot zo'n 2 maanden terug. Begin januari heb ik de meeste boekenweekgeschenken van mijn verzameling vanaf 1940 naar de kringloop gebracht. Opruimen was een goed voornemen, maar ik was geloof ik net iets te snel ;-)!
Vandaag is de laatste dag van de boekenweek en kun je op vertoon van je boekenweekgeschenk van dit jaar (Duel) gratis met de trein. Voor het eerst gaan hubby en ik ook. Hij heeft een verrassingstripje georganiseerd. Ben benieuwd waar we heen gaan. Iedereen een fijne zondag, bedankt voor je bezoek en tot ziens,  xoxo LiLi M.  

Have a great Sunday, thanks for visiting me, xoxo LiLi.

23 comments:

Heleen said...

Wat een leuk idee, eerst 13 moois nu 14 moois.
veel plezier vandaag met je treintripje!

Pierelantijntjes said...

Wat een prachtige poederdozen! De enige die ik ooit gezien heb is de Maja poederdoos. Verder ben ik er nog geen tegengekomen. Knap dat je je boekenweekgeschenken weg kon doen hoor. Ik wordt altijd lichtelijk nerveus als ik dingen wegdoe. Dat komt omdat ik vroeger de waarde niet zo inzag van mijn spulletjes. Heel veel oude boeken heb ik weggedaan. onder meer de serie in de soete suikerbol.(Ik koop ze nu weer terug op rommelmarkten) Leuk dat je mijn knipwerkje al gezien had. Ik had het beloofd dus vandaar. Heb pas een boekje gekocht over silhouetten knippen. Maar idd. nog tig werkjes in de pen, maar wie weet.
Ik wens je een heerlijke dag toe met je Hubby. Leuk hoor dat hij wat heeft georganiseerd.
Lieve groet van Ester

Janine said...

Goeiesmorgens meid, ja dat krijg je he als je te lang blijft liggen, :)) niet meer de eerste. :) maar wel mijn favoriete tot nog toe, dat snap je wel, dozen!!!!! meid wat zijn ze prachtig, ik kan maar een ding zeggen, wat heb jij een 'rijk' leven aan herinneringen. prachitg. liefs van mie.

Caroline said...

Prachtige poederdozen !!! Wat een heerlijke verzameling, veel plezier vandaag in de trein en op je bestemming ... zal vast wel leuk zijn, we lezen het morgen wel.
Caroline

Anonymous said...

Alweer iets wat ik nog nooit gezien heb. We gaan, mits het droog blijft, strakjes naar de maandelijkse "marché aux puces" hier vlakbij in Arlon. Je gaat dan toch ineens heel anders kijken, leuk is dat!
Nog bedankt ook voor je boektip. Ik lees heel erg graag, alleen niet meer zoveel en zo snel als vroeger, omdat ik er vaak hier de rust niet voor heb met de kinderen. Overdag zijn de kleintjes druk en als die 's avonds in bed liggen, willen de jongens ook aandacht (weliswaar andere aandacht, maar toch aandacht). Ik lees wel altijd in bed voor het slapen gaan. Ik ga het boek zeker lezen.
Ben benieuwd waar je vandaag heen gaat met je man. Leuk zo'n surprise-uitje!
Tot morgen.

oma leentje said...

Ik dacht al wat is die vroeg uit de klamme lappen. Maar een treinreisje is echt iets om vroeg op te staan.Wat erg dat je die boekjes weg bracht. Kan je nu de haren uit je hoofd trekken? Als ik een opruimbui heb gooi ik eerst de stomste dingen weg. En begin niet meteen mijn spulletjes op te ruimen. Nee zeg ben je gek. Eerst de zooi van manlief en dan , dan ben ik pas aan de beurt,. En meestal is de opruimbui dan alweer voorbij. HAha En dan nu die prachtige dozen. Die van Piver is echt heel mooi. Ga ze maar lekker aaien. En o ja een hele leuke dag verder. Liefs Leni

lia said...

Leuk die oude poederdozen, en gelukkig heb je de boekjes weggedaan en niet deze poederdozen. Ik verbaas me steeds dat je moeder van die leuke spullen in huis heeft gehad. Mijn moeder was dan een echt dorpsvrouwtje en daar hoorden zulke [stadse] spullen niet bij hihi.
Heel veel plezier met je treinreis naar ?????

lieve groet Lia

Castles Crowns and Cottages said...

Lili, this has been so much fun for me; these little boxes are so intriguing and I love the one with the clown...I can't even imagine what the "female" version costs!

Again, a great idea, great organization of your collectables and I WANT TO GO TO THE NETHERLANDS!

Bisous, Anita

Marianne said...

Kijk hier kan ik met een gerust hart zeggen NUL. Geen poederdozen in mijn bezit. Wel het boekenweek geschenk. Helaas kan ik vandaag niet met de trein want ik type dit vanuit Barcelona!! Groetjes uit een zonnig Spanje.

Pas de deux said...

Knap om deze dozen nog te vinden. De kleuren zijn prachtig en inspirerend om ook op zoek te gaan op brocantes.
Leuk blog heb je, ik ga je graag volgen.
Hartelijke groet van Lilian

Victoria - Florence and Mary said...

Such an interesting collection.

Victoria xx

Janet said...

Ooh te leuk die poeder doosjes,ik heb zelf ook een paar van die kleine kartonnen doosjes,met piepkleine afbeeldingen,dat zijn volgens mij kleine sieraden doosjes....

Ben niet de enige die veel verzemelingen heeft dus!
Groetjes Janet

Rostrose said...

Dearest LiLi, your collections are so fascinating! Each day another surprise!!!
Lots of hugs & thanks for sharing all those trasure-stories! :o)
Traude

La Maison said...

Misschien loop je als ik dit schrijf wel in Utrecht op de vlooienmarkt die eens in de maand gehouden wordt, of zit je ergens aan de thee, of loop je in een dierentuin. We gaan het morgen lezen hoop ik.
Vandaag weer een mooie verzameling en allemaal herkenbaar.
Ik verheug me op de volgende dagen want het wordt in mijn ogen steeds spannender.

Lieve groet
Hermine

Cape Cod Rambling Rose said...

Ohhh now these are something I would LOVE to collect! What a fabulous seelction you have! Love the ones with the art deco details!

Jeanette Nord said...

Yep! We really are blog twins! Look at my post and you will know what I mean....okey, okey they are tin boxes but boxes just the same! Loved yours!

/ Jeanette

Stacey said...

Hi LiLi! Hope you are well- I've missed catching up with all my blog friends- You're doing a great series on numbered collections- what a fabulous idea!
France was lovely- The weather was perfect except it was a tad cold. We visited so many neat places- So many lovely things! The Louvre was my favorite part and immediately following that are the markets. I did so much shopping for my online business... I found lots of cool items- Different things that you can't find here in the states. Some prices were expensive, others were cheaper- It all depended on the vendor. I plan on sharing pictures of some of the items I bought on my blog-- I think I found some real treasures. I plan on listing them on Rubylane.
So, what's new in your life? Are you excited about Spring coming? Where did your dear husband take you for your surprise trip?
Talk to you soon!
Love, Stacey

June said...

Lili all your little boxes are so pretty. I have a few boxes myself that held powder and some still do, but now some hold other little treasures that I need to keep in them. I am a lover of any kind of box. They have so many uses. My only problem is that I forget what I put in which box**sigh*
hugs

Lori said...

LiLi, how funny...i have been looking at powder boxes as one of my searches on etsy lately...you are so right, some of them are so pretty and ornate...with the most beautiful images...i like the ones with wonderful writing on the lids too...you have a great collection!!!

LW said...

Wonderful collection of powder boxes, I adore the pierrot, but that is not a surprise is it.
See you tomorrow…

Louise

Marja Rijnsburger said...

Prachtig al die poederdozen. Maja zeep doet me altijd aan mijn oma denken (wie niet denk ik ook meteen, een echt oma-zeepje. Ik heb toevallig pas bij de kringloop een mooie maja doos gevonden. Bij de geur komen er allerlei herinneringen boven.
groetjes

Julia @ Vintage with Laces said...

Hi LiLi, I hadn't been aware of such powder boxes. They are really pretty and a wonderful object to collect!
Hugs,
Julia

Catharina Maria said...

Prachtig deze doosjes LiLi !
Zit hier achter mijn laptop te likkebaarden .
Groet Rini